niedziela, 4 stycznia 2015

JAK POPRAWIĆ EFEKTYWNOŚĆ NAUKI

Proces uczenia się zachodzi w układzie nerwowym,
prowadzi do wywoływanej pod wpływem nabytych
podczas życia doświadczeń modyfikacji zachowania.             
Maksymalnie zaawansowaną formą uczenia się jest
umiejętność użycia zdobytych informacji do
rozwikływania konkretnych problemów. Objawem
takiego sposobu uczenia się jest choćby umiejętność
wykorzystywania narzędzi do przeprowadzania złożonych
działań.
Zjawisko uczenia się możliwe jest dzięki występowaniu niezwykle skomplikowanego procesu jakim jest pamięć. Mianem takim określana się zdolność mózgu do gromadzenia informacji pod postacią tak zwanych śladów pamięciowych, oraz przywoływania ich kiedy są potrzebne.

Omawiany proces złożony jest z trzech etapów:
I. Zapamiętywanie - rejestracja informacji i zapisanie jej pod postacią śladu pamięciowego.
II. Pamiętanie - długotrwałe przechowywanie tego śladu.
III. Przypomnienie - odtwarzanie śladu

Wyróżnia się także proces zapominania, związany z zacieraniem po jakimś czasie śladów pamięciowych.

Wymienia się dwa rodzaje pamięci:
- krótkotrwałą - służącą do gromadzenia informacji aktualnych, i to w niewielkiej ich części
- długotrwałą - odznaczająca się nieograniczoną pojemnością, często informacje pozostają w niej do końca życia

Oczywisty jest zatem fakt, że pamięć powinna podlegać naszej szczególnej trosce i ochronie!
Możliwe jest rzecz jasna Ćwiczenie pamięci. Wystarczy na przykład pisać lewą ręką (u osób praworęcznych), rejestrować nowe pojęcia i korelować je z obrazami, kotwiczącymi odpowiednie skojarzenia. Nie udało się jak dotąd opracować leku dającego idealną pamięć. Można jednak poprawić ją poprzez wprowadzenie odpowiedniego jadłospisu. Powinny dominować w nim nieprzetworzone, pełnoziarniste produkty zbożowe, owoce, warzywa i ryby.

Szczególnie lubiany przez ludzki mózg jest:
- magnez (działanie antystresowe)
- czerwone wino (umiarkowane ilości ułatwiają zapamiętywanie i zapobiegają rozwojowi choroby Alzheimera)
- pestki dyni
- orzechy
- figi
- rośliny strączkowe
- pomidory
- cytrusy
- mleko
- ryby
- owoce morza
- wody mineralne
- czekolada (podnosi efektywność pracy wszystkich komórek nerwowych)


 

Co może nam ułatwić zapamiętywanie, czyli krótka instrukcja użytkowania mózgu.
Nie ma bardziej skomplikowanego układu niż mózg, konieczne jest zatem postępowanie zgodne z instrukcją.

 PROFESOR ARTYSTA
Słońce
Kłódka
Kwiatek

Aby efektywnie zapamiętywać należy wykorzystywać obie półkule mózgu. Należy zatem kojarzyć dane informacje z obrazkami, a je z kolei z innymi faktami.

Nieodzowne warunki dobrej koncentracji:
- niezmienne miejsce
- pozycja ciała z kątem prostym
- unikanie zakłóceń - rozmowy, bałagan
- rezygnacja z słuchania muzyki, chyba że instrumentalnej o niskiej głośności
- nauka w najdogodniejszych godzinach pracy mózgu………czyli……….
Od 6:00 do 11:00
Od 16:00 do 20:00
Najmniej dogodne do nauki godziny to:
Od 12:00 do 14:00
Oraz od 21:00 do 3:00
Zupełnie nowe informacje najlepiej jest przyswajać rano (od 6:00 do 11:00), powtórki najlepiej przeprowadzać między 16:00 a 20:00.

Efektywne techniki koncentracji:
- krótkie przerwy wypełnione przyjemnymi rzeczami - "krótko a słodko"
- zagadnienia nudne przed ciekawymi - "spożywaj warzywa przed deserem"
- gestykulacja, mówienie, wszelkie czynności zwalczające nudę podczas uczenia się
- częste zmiany zagadnień

Poprawa motywacji:
- podział materiału na mniejsze części i dążenie do jak najszybszego ukończenia każdej z nich
- mów o swoich planach naukowych dotrzymuj słowa
- naprawdę pomocne jest towarzystwo najlepszych
- "mierz siłę na zamiary, nie zamiar podług sił"
- przyznawaj sobie często nagrody (staraj się na nie zasłużyć)
- człowiek ma prawo do błędu, a porażki uczą jeszcze lepiej

Co może zaszkodzić naszej pamięci?
Zbyt duża ilość kofeiny. Jedna do dwóch filiżanek kawy poprawia koncentrację i przegania zmęczenie, ale już 4-5 tylko drażni mózg.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz